Handwerken uit de 17e eeuw


 

Hoe het begon

In de zomer van 2000 zag ik tijdens een vakantie in Glasgow ( Schotland) 2 prachtige borduurwerken in het museum The Burrell Collection. De een stelde Het laatste avondmaal voor en de andere De tuin van Getsemane. Deze werken mocht ik fotograferen en thuisgekomen ben ik het patroon meteen om gaan zetten in een miniatuurpatroon. Dat is een heel lastig werkje, want in miniatuur heb je maar weinig steken tot je beschikking, terwijl het patroon toch zoveel mogelijk hetzelfde als het origineel moet blijven.

Ik heb het in de gobelinsteek geborduurd en een paar maanden later was het klaar.

Een mooi plekje voor de gobelin had ik niet. Door de gobelin raakte ik meer en meer geinteresseerd in handwerken uit het begin van de 17e eeuw en wilde nog meer werkstukken maken.

Mijn goede vriend Jean Damery, een geweldige miniaturist uit Frankrijk, wilde wel een kamer voor me maken. Ik maakte de schets en Jean ging enthousiast aan de slag. Veel brieven met tekeningen en foto's vlogen over en weer.

Bijvoorbeeld: Ik zag in Brugge ( Belgie) een erg mooi glas in lood raam. Daar heb ik foto's van gemaakt en naar Jean gestuurd. Dan stuurde hij weer een foto terug met de maten erbij: kijk dit heb ik ervan gemaakt, hoe vind je het?

En geweldige samenwerking.

Mijn tweede werkstuk was een merklap die ik ooit gezien had in het Victoria en Albert museum in Londen. In een boek stond een afbeelding.
Dit werd één van mijn moeilijkste en mooiste borduurwerken. Eerst het patroon gemaakt, daarna geborduurd op zijdegaas van 32steekjes per cm! En daarna nog met hele kleine steekjes contouren gemaakt. Maat merklap 4 x 4,8 cm.

Dit kleine bloemetje is slechts 1 x 1 cm!

En omdat ik deze manier van borduren nu " in de vingers" had, heb ik er meteen maar een sugarbag bij gemaakt, naar een voorbeeld uit een boek van het V&A museum. Deze sugarbags werden gebruikt om lekker ruikende kruiden en bloemen in te doen.
En natuurlijk moest de tweede gobelin, De tuin van Getsemane, ook gemaakt worden. Een paar maanden later was ook deze klaar
Daarna een kussen voor op de stoel. Het patroon van dit kussen komt voor op een merklap uit 1618 in Duitsland.
En nog een spreitje voor op de wieg. Met hele kleine rode stiksteekjes heb ik dit op fijn wit linnen geborduurd.

Dit zijn de handwerken, die alle uit het begin van de 17e eeuw stammen.

De kamer en de meubels stammen echter uit een vroegere periode, nl. de middeleeuwen.

Hier volgen wat foto's van de schitterend gedetailleerde meubels.

Van de prachtige stoel kan de zitting omhoog. Een wieg zoals deze zag men veel in Frankrijk en Italie. Aan de poot kan men zien hoe prachtig bewerkt all meubels zijn. De lamp ziet eruit als een toorts. Langs de hele wand hangen er een aantal.

En om de kamer nog een beetje gezelliger te maken heb ik een boek gemaakt, nl. een getijdeboek van de hertog van Barry.

Zo ziet de kaft eruit, en dit is de inhoud.
Nog een paar leren sloffen voor de huiselijkheid.
En tot mijn grote verassing maakte mijn vriend Tim Schimming deze prachtige schaal voor mijn verjaardag.

Exposities:

Nederlands Centrum voor Handwerken 9-2-2002 tot 29-6-2002
Westfriesmuseum in Hoorn   29 maart - 19 september 2003
De 2 Marken Maarn 27 september 2003 
Poppenhuismuseum Heesch 5-7 tot 31 - 11 - 2004

Artikelen over deze kamer:

Poppenhuizen en Miniaturen nr. 57 febr/mrt 2002
Handwerken zonder grenzen januari nr 114 - 2002
Handwerken zonder grenzen nr 122 sept. 2003


HOME